13 mei 2011

How to deal with... Bitches!

Elk meisje kent ze, bitches. Sommige hebben er meer mee te maken (gehad) dan de ander, maar iedereen weet wie ze zijn. Voor sommige is het makkelijk om het te negeren, de ander gaat eraan kapot, hoe hard je ook tegen vecht.
Een aantal tips:
-Straal zelfverzekerheid uit, al ben je dat misschien totáál niet. Het intimideert ze en dát is wat je wilt. Laat je dus niet kennen, doe alsof het je niet intereseert en gelóóf daar ook in! Langzaam zul je je beter gaan voelen.
-Bitches doen alles om je zwart te maken. Ze roddelen veel onzin en misschien zetten ze zelfs mensen tegen je op.
Dit is het lastigste deel; niet terugroddelen. Of in ieder geval alleen bij mensen die je in vertrouwen neemt, want ik snap best dat je je woede kwijt moet. Zorg er alleen niet voor dat je terugroddelt en dat iedereen er vanaf weet hoe jij over the bitch denkt, want dan gaat ze nog meer haar best doen om jóu kapot te maken!
Wat je wel moet doen, is het juiste moment afwachten en haar heel netjes vertellen waar het op staat. Het liefst doe je dit met andere mensen erbij, zodat ze niet kan verdraaien wat je hebt gezegd. Máár, hou het netjes. Anders heeft ze weer nieuwe gossip om door te vertellen!
Een aantal voorbeelden:
-Ga maar door met roddelen, mij krijg je toch niet kapot.
-Misschien moet je eens wat anders met je vrije tijd doen, dan alleen onzin over mij verspreiden, terwijl jij degene bent die fout zit.
-Weet je wat, ik had het beste met je voor, maar je hebt het allemaal kapot gemaakt.
Verzamel moed en doe dit niet te overhaast, want het moment moet perfect zijn.
Het kan ook zijn dat je ontdekt dat je beste vriendin al maanden over je roddelt en zich ineens ook anders gaat gedragen tegen je.
Het eerste wat je moet doen is het haar vragen. Zeg het netjes, want het kan ook allemaal een misverstand zijn. Of misschien is er thuis iets aan de hand?
Zeg iets als:
-Je doet de laatste tijd een beetje vreemd en ik heb ook gehoord dat je over me roddelt?  
Ze zal het verder -als er niets aan de hand is- uitleggen of misschien boos worden. Maar je hebt recht op duidelijkheid, toch?
Wanneer haar gedrag niet verandert, is het tijd om jezelf vragen te stellen. Vaak zegt je gevoel dat er iets niet klopt, en luister daar goed naar! (Ik spreek uit ervaring, hehe.) Natuurlijk is het zonde om een vriendschap zomaar op tegeven, maar als je er zelf onder gaat lijden, moet je echt even goed nadenken.
Ik had een moment met mijn voormalige beste vriendin, dat ze me totaal liet linksliggen. Ineens had ze nieuwe vrienden -ze waren trouwens niet van die popi jopies hoor, wat je vaak hoort-. Verder wist ik al vanaf het begin dat ze niet helemaal te vertrouwen was, dus mijn diepste geheimden deelde ik in ieder geval niet meer haar. Ik voelde me dagen ook heel erg down, alleen wanneer zij weer het gevoel gaf dat ik weer haar vriendin was, voelde ik me beter. Ze wilde dat ik afhankelijk van haar werd, daar houd ze van. Die macht, dat mensen achter haar aan lopen. Verder roddelde ze zelfs over haar twee andere beste vriendinnen, tegen mij! Ik heb dat haar ook laten weten, dat ik het raar vind dat ze over haar beste vriendinnen zou praten. Toen reageerde ze erg afstandelijk, dit voelde niet goed..
Toen ik hierachter was, heb ik het haar flink laten weten!
Ik ging totaal niet meer met haar om, zocht nieuwe vrienden op en probeerde oudere vriendschappen te herstellen. Dit lukte in het begin niet, die tijd was moeilijk. Iedereen kende je ook wel als 'de beste vriendin van...' Nu nog heb ik van die periodes dat ik me erg down voel, maar ik weet en geloof dat het allemaal waard is geweest!
Volgend jaar krijg ik een nieuwe klas, dan zit ik gelukkig niet meer bij miss bitchy. Hoewel, ik ga in ieder geval opgeven dat ik niet meer met haar in de klas wil zitten, 'wegens de omstandigheden'. Ik hoop écht dat ze daar rekening mee houden!
Ik hoop écht dat jullie er wat aan hebben gehad!
xoxo!

2 opmerkingen:

Janne zei

leuk artikel!

Anoniem zei

Handige tips!