22 jun 2011

Freshnessss

Tumblr_lmna2bwjop1qe3b4vo1_500_large<Wedden dat deze vrouw niet uit haar mond stinkt?


Als er iets is waar ik totáál niet tegen kan zijn het wel mensen die uit hun mond stinken. Aan de andere kant is het ook wel weer heel zielig, als die persoon het niet weet. Maar god, wat kan ik me er aan irriteren. Ik neem serieus afstand van die persoon, maakt niet uit hoe aardig iemand ook is. Heel soms geef ik een subtiele tip, zoals: 'Zin in kaugom?'. Aangezien ik ALTIJD kauwgom bij me heb (ook als vrees dat ik misschien uit mijn mond stink, wat niet zo is), doe ik dit wel af en toe. Sommige mensen vragen er ook om, ik persoonlijk zal het nooit in mijn hoofd halen om pindakaas of Paturain (of iets dat sterk ruikt) op mijn brood mee te nemen naar school. Dat vind ik gewoon asociaal en vies.
Ik zet voor je de basics op een rij voor een schone, ruik(reuk?)vrije mond.

-Tandenpoetsen. Duh, logisch. Maar wist je dat de helft van de ondervraagde door de website Tandartsplein zijn tanden niet dagelijks poetst? Blijkbaar iets om toch even aan deze lijst toe te voegen, dacht ik.

-Neem bij het poetsen óók je tong mee! Je tong is een ophoping van veel bacteriën die er kunnen voor zorgen dat je alsnog uit je mond stinkt, al poets je nog zo goed. Dit kun je met een speciale tong-borstel doen, maar een gewone borstel werkt ook prima.
Daarnaast is het ook handig om even een te flossen.

-Ik kan me voorstellen dat je niet na elke maaltijd je tandenpoetst, daar ben ik persoonlijk ook veel te lui voor. Verder is het ook onhandig: je loopt de hele dag rond met een natte tandenborstel en wat tandpasta, wat als die tube gaat lekken....
-Kaugom is een goede oplossing, want het zorgt er niet alleen voor dat je een frisse geur uitademt, ook kunnen die laatste etensresten nog net even een beetje loskomen en doorgeslikt worden.
-Een smintje of een tic-tac kan ook.

Wist je trouwens dat je jezelf makkelijk kan checken op een slechte adem?
Reik met je vinger naar de achterkant van je tong en strijk er wat speeksel af. Laat dit drogen en ruik eraan.
Het is misschien vies, maar je weet dan wel meteen waar je aan toe bent.
Je kunt ook een hali-meter aanschaffen, dat ding ziet er zo uit:


Ik weet verder niet precies hoe het werkt, voor meer informatie kun je terecht bij je tandarts.
Hali-meter is afgeleid van Halitose, een ziekte die je kunt hebben die ervoor zorgt dat je áltijd uit je mond stinkt. Dit kun je wel zoveel mogelijk beperken, door je tanden altijd uitgebreid te onderhouden: Tandenpoetsen, flossen, mondwater, kauwgom enzovoort.

Zelf ben ik een persoon die áltijd tweemaaldaags haar tandenpoetst, mondwater gebruikt en áltijd kaugom of tic-tac bij de hand heeft.

Nog even korte herhaling:
-Poets altijd je tanden;
-Neem dan ook je tong mee voor de zekerheid
-gebruik eventueel flosdraad of tandenstokers
-check je adem als je het gevoel hebt dat je uit je mond stinkt

Dit was een vrij vanzelfsprekend artikel, maar goede raad is nooit weg, toch?

xoxo!