28 jul 2011

DIY: Stoffen armband

Wat doe je als een je een legging heb die te klein is maar zonde is om weg te gooien door de mooie stof en een paar armbanden die veel te groot zijn? Mix it!
Vandaag eindelijk weer een DIY! We gaan een stoffen armband maken die je zo gek kan maken als je zelf wilt. We beginnen als eerst met de basis.
Je hebt nodig:
-een (stof) schaar
-hobby/seconde lijm
-een stofje naar jouw smaak
-een dikke armband of meerdere dunne armbanden vam staal


Ik heb voor een bloemetjesstof gekozen, afkomstig van een legging van de Primark die helemaal niet lekker zat. Ik heb drie dunne armbandjes gebruikt, deze heb ik gehaald bij de Kruidvat voor een paar euro. Een dikke armband werkt trouwens net zo goed. Let wel: de armbandjes moeten redelijk ruimzitten, aangezien 'het gat' kleiner word als je er stof omheen gaat wikkelen. Verder moet de stof niet te rafelig zijn, iets waar ik geen rekening mee gehouden heb....

Wat je doet is simpel:
1. Je knipt je stof in lange stroken. Hoe langer de stroken, deste makkelijker en sneller het wikkelen gaat. Knip ze niet te dik, anders kun je niet precies werken.
2. Lijm eventueel de armbandjes met een klein dotje lijm aanelkaar, zodat deze niet teveel verschuiven bij het wikkelen.
3. Nu wikkel je de stof om de armband heen, steeds 1/3 over de vorige laag stof en 2/3 om het staal heen.  Doe bij het vervangen van de stroken even wat lijm op het begin en het einde van de strook, zo weet je zeker dat alles op zijn plaats blijft zitten. Persoonlijk vind ik het mooiste om de stof drie lagen overelkaar te wikkelen, maar dit hangt natuurlijk af van jou gekozen stof.
4. Als je tevreden bent met de dikte kun je het hier bij laten, maar je kan ook aan de slag gaan met kettinkjes en hangertjes die je door de stof heen kunt reigen. Strass steentjes geven ook een leuk effect!
Dit is mijn resultaat geworden. Ik heb hem rustig gehouden, maar misschien ga ik in de toekomst nog wat experimenteren met lintjes, hangertjes en kettinkjes!
Ik baal er wel een beetje van dat ik zo een rafelige stof heb gebruikt, nu zijn de randjes niet mooi afgewerkt.
Gelukkig valt dit niet erg op, maar wel iets waar ik de volgende keer rekening mee moet houden!
Liefs