4 jul 2011

Summer series #3

Tumblr_lngtnbnqlv1qek00zo1_500_large

(klik op het plaatje voor een vergroting)

Ik moet zeggen dat de artikel-reeks Summer Series een beetje verwaarslood heb. Mijn voornemen was om 7 artikelen online te hebben staan vóór dat de zomervakantie zou beginnen, zoals je ziet is dit pas de derde en de meeste van jullie hebben al zomervakantie. Omdat het nog niet erg lekker weer is Nederland, besloot ik er toch nog eentje online te zetten! Natuurlijk ga ik me best doen om er de serie nog meer aan te vullen en om uiteindelijk wél tot 7 artikelen te komen!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vandaag gaan we het hebben over ontharen. Ontharen is één van de vervelendste dingen om te doen naar mijn idee, maar ik vind het ronduit vies om het niet te doen.
Vandaag zet ik jullie de voor-en nadelen op een rijtje van de ontharingsmethodes, en deel ik mijn ervaringen met jullie. De keuze is aan jou om te kiezen voor welke methode je gaat: ontharingscrème, scheren, waxen, epileren of laseren?

Scheren
De meest gebruikelijke manier om je benen te scheren, iedereen kent het wel. Voor een prikkie heb je een scheermesje en het is daarbij ook nog eens erg makkelijk en snel in gebruik. Verder hoef je je huid minder vaak te scrubben, omdat het scheermesje ook een deel van je huid meeneemt.
Maar het grote nadeel van scheren is, dat je de volgende dag stoppels krijgt, om die dag daarna je benen (of waar dan ook) weer te moeten scheren. Dit komt omdat je alleen het haartje van boven afscheert, waardoor de haar weer snel aangroeid.

Ontharen met ontharingscrème
Dit is ook een erg old skool methode, wat qua haargroei precies werkt als bij het scheren.
Je brengt de crème aan, laat dit tien minuten zitten en spoelt het er daarna héél goed af.
Een groot nadeel kan zijn dat je moet wachten, maar het ergste vind ik wel de vieze geur die van de crème afkomt en de hoeveelheid moeite je moet doen om de crème er goed af te halen. Het gevoel wat je overhoudt op je benen nadat je klaar bent, vind ik ook niet fijn. Bovendien kán het zijn dat je allergisch bent voor de ingedriënten die in de ontharingscrème zitten, deze zijn nodig om je haartjes letterlijk te doden.

Epileren
Hiervoor gebruik je een Epilady of een epilator, die beschikt over zo'n 100 kleine pincetjes. Wanneer je deze aanzet, gaat het wieltje met de pincetjes ronddraaien en bewegen de pincetjes zich razendsnel open en dicht. Deze zet je net boven de huid en met een noodgang worden je haartjes met de wortel en al uit je huid getrokken. Klinkt niet zo fris, I know.
Maar het werkt wel! Veel mensen claimen dat je haartjes een maand wegblijven, maar dat is in ieder geval voor mij te mooi om waard te zijn. De haartjes blijven bij mij zo'n 3 dagen écht weg, daarna komen er stoppeltjes en na 6 dagen is het écht weer nodig om opnieuw te epileren.
De pijn is wel een groot nadeel waar -denk ik- veel meiden tegen aanlopen, want je moet écht een hoge pijngrens hebben. Ik kan redelijk goed tegen pijn, maar na een tijdje epileren werd het met echt teveel. Verder ben je ook een hele tijd bezig voordat je je hele benen hebt geepileerd, reken hier 20 á 30 minuten voor.

Waxen
Dit werkt eigenlijk hetzelfde als epileren, alleen gebruik je hier wax voor. Kant-en klare waxstrips kun je kopen bij de drogisterij, in verschillende prijscategorieën. Je kunt ze ook zelf maken, hier zijn veel youtube-filmpjes over te vinden.
hair removal for legs Hair Removal for Legs: Waxing  De strip maak je warm door heet water uit de kraan te laten stromen en de strip te wrijven op de nu opgewarmde kraan. De strips mogen absoluut niet nat worden.
Je strijkt de opgewarmde strip met de haargroei mee op je lichaam, en zorgt ervoor dat de strip goed hecht. Trek vervolgens de strip er in één keer af. Hello smooth legs!
Een extra nadeel van waxen vind ik wel dat het voor veel troep zorgt, bovendien is de wax vaak ook erg lastig van je huid af te krijgen.
Laseren
Dit is één van de uniekste methodes. Bij laseren worden je haarzakjes bestraald, waardoor ze geen haartjes meer aanmaken. Verder is het pijnvrij. Klinkt het te mooi om waar te zijn? Klopt. Het klopt dat je haartjes niet meer worden aangemaakt, maar hiervoor moet je eerst een heel proces aan behandelingen ondergaan, die elke ongeveer €200,- kosten. Verder blijven de haartjes maximaal 3 jaar weg.
  
Verder heb je nog overige methodes zoals threaden, een techniek waarmee je haar weghaalt met draad. Dit is vooral handig voor fijne haartjes op bijvoorbeeld je bovenlip. Ook hier kun je verschillende tutorials op youtube van vinden. Ik heb het zelf wel eens geprobeerd, maar ik verzeker je dat het erg moeilijk is!

Ik begon op ongeveer mijn veertiende met het gebruiken van ontharingscrème, omdat  mij dat het 'veiligste' leek. Op een gegeven moment was ik hier klaar mee, omdat het altijd veel gedoe was. Toen stapte ik over naar epileren, maar op een gegeven moment kon ik die pijn niet meer verdragen. Verder heb ik nog één keer gewaxt, maar ook dit kostte me veel moeite. Daarna ben ik mijn benen gaan scheren, wat ik nu nog steeds doe. Aangezien het niet veel moeite kost, vind ik het niet erg om het om de 2 á 3 dagen te doen.

Wat doe jij om jezelf helemaal 'smooth' te krijgen?

xoxo!