24 aug 2011

Tip: schrijf je zorgen van je af

Tumblr_lp9clw1tvf1qclnloo1_500_large

Ik ben een enorme piekeraar, vooral voor het slapen heb ik er heel vaak last van. Het gaat meestal over kleine dingen, die ik overdag onbewust zelf zo onbelangrijk vind dat ik er niet eens over na denk. Alleen als ik in bed beland, razen er ineens duizenden gedachten die mij een killer nachtrust bezorgen. Met als resultaat: een halve nacht niet te kunnen slapen.
Ik probeer deze gedachten dan wel uit me hoofd te halen, maar niets werkt: een boek lezen, even wat drinken pakken, tv kijken. In de ergste gevallen pak ik een papiertje en een pen erbij, om op te schrijven wat me allemaal dwars zit. Ik schrijf dan alle 'probleempjes' die in mijn hoofd opkomen en werk ze daarna uit. Wat is nou eigenlijk het probleem? Wat kan ik doen om het op te lossen? Soms pieker ik ook over hoe ik iets moet aanpakken of hoe ik dat al aan gepakt heb. Dan stel ik vragen zoals: Wat moet ik doen om er voor te zorgen dat alles goed gaat? Of: Wat is er eigenlijk zo verkeerd wat ik gedaan heb? Het klinkt allemaal heel zweverig, en natuurlijk is het niet het eerste wat je denkt als je ergens mee zit, maar het werkt echt. Je krijgt overzicht over je gedachtes en bent meer voorbereid op wat er komen gaat. Zo kan je in alle rust gaan slapen, 9/10 keer val ik na 10 minuten al in slaap!
Tumblr_lp2754akn41qagt9vo1_500_large
















I know, het klinkt allemaal een beetje raar (misschien is dat het ook, maar bier of mayonaise in je haar als masker voor een mooie glans is ook raar) . Maar als je weer eens aan het piekeren bent (wanneer dan ook): pak een blaadje papier en een pen en schrijf alle zorgen van je af! En wanneer je tot rust gekomen bent, scheur je het papiertje doormidden en kiss je je problemen zwaai zwaai, goodbye!

liefs