25 sep 2011

The Bobble Bottle: een fles die je 300 keer kunt gebruiken

Daar ging ik dan. Net voor sluitingstijd wist ik nog net de Bijenkorf in te glippen voor een flesje. That's right, een flesje it is. Maar niet zo maar een flesje die je na drie dagen weggooit. En ik zal je precies vertellen waarom.
De Karim Rashid Bobble (want zo heet 'ie officieel) is een fles met een ingebouwd filter. Dit filter haalt kort gezegd de bacteriën uit je  kraanwater, waardoor jij ze dus niet binnenkrijgt. Daarnaast kun je deze fles 300 keer opnieuw gebruiken, en vooral om die reden werd het voor mij interessant om deze fles te kopen. Klinkt dat niet geweldig? Een keer een fles die je niet elke keer moet vervangen, ik had er nog nooit van gehoord. Tot gisteren!
De fles haalt -om precies te zijn- de geur, chloor en organische verontreiningen uit het kraanwater wat je in het flesje doet. Geen vieze dingen die je binnenkrijgt dus, iets waar ik me in het verleden toch wel een beetje druk om maakte. Vooral als ik een flesje had, die ik al vaker had gevuld. Nu is dat dus verleden tijd, en daar ben ik heel erg blij mee!

Dit is hem dan. Het is een simpele fles van flexibel plastic, waarop een drinkknopje (tja, hoe noem je zoiets?) is gedraaid. Direct onder het drinkknopje zit de filter vastgemaakt, die zo met het water in contact staat.
Wat je doet is heel simpel: je vult je flesje met kraanwater en draait de dop er goed op. Vervolgens schud je even flink, zodat al het water als het ware door het filter gaat. That's all. 
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het water ook een stuk frisser smaken. Een vriendin van mij had hetzelfde idee, zij tipte me trouwens over the Bobble.

I admit: het flesje ziet er misschien een beetje raar uit, je krijgt zeker weten talloze vragen over de Bobble ('wat is dát?!') en daarnaast betaal je er €12,- voor. Toch vind ik het hem waard, zeker als je met behulp van een simpel rekensommetje ontdekt dat je veel duurder uit bent (op lange termijn dan), als je iedere keer een Spa Blauw flesje moet kopen. Trouwens, als je na die driehonderd keer denkt dat je het flesje weg moet gooien, heb je het mis. Hierna kun je ook nog apart een filter kopen voor €8,-, om die vervolgens simpelweg weer op de fles te draaien. Easy Peasy!

In Amerika is deze fles trouwens veel bekender dan hier, mede ook omdat het water in Amerika minder lekker is (maar wel gewoon schoon) dan wij gewend zijn. Ik heb ook op meerdere Amerikaanse sites gelezen over de Bobble, en de smaak van chloor en dergelijke word inderdaad weggehaald! Je zou kunnen zeggen dat wij Nederlanders deze handige tool niet nodig zouden hebben, maar daar ben ik het niet mee eens. Zo kom ik eigenlijk terug op het grootste voordeel van de Bobble: het feit dat je hem 300 keer kan vullen. Drie-honderd keer!

De Karim Rashid Bobble is te koop bij de Bijenkorf, zoals ik aan het begin van dit artikel al zei. Ik vind het zeker waard om €12,- uit te geven aan deze fles, al lijkt het op het eerste gezicht wat veel. De komende 300 dagen zijn de Bobble en ik niet meer te scheiden!

Liefs