5 okt 2011

Bont; hot or not?


bron
Het zal je vast niet ontgaan zijn: de laatste drie (vooral de laatste twee) jaren is bont weer helemaal terug. Vooral om de kragen van jassen, maar ook als sleutelhangers. No worries, ik ga je niet lastigvallen met zielige filmpjes in hoe de diertjes moeten leven, zodat je die bontkraag van je jas meteen afrukt.
Maar ik ben gewoon benieuwd hoe jij er tegenover staat, want elke keer als ik mijn heerlijke nieuwe winterjas mét bontkraag uit de jassenkast haal, zit ik met gemengde gevoelens...
Laatst kwam ik dit interesante filmpje tegen op YouTube, die ik even met jullie wilde delen.


In het filmpje word gepraat over de vergelijking van vlees en bont, aangezien we vlees ook als luxe product zien en daar gezellig met ze alle veel van eten. Én hoe zit het met leren schoenen, je leren jas? Grote kans dat je die ook in de kast hebt hangen.
In het filmpje word verteld dat leer afval is, wat als restant over blijft van het dier. Prima, maar waarom zou het met een vacht anders gaan? Bont is in principe leer met haar, dus eigenlijk is er niet echt een verschil tussen die twee.

Ik ben geen expert, maar ik denk omdat het dragen van bont 'nieuw' is (als in: het wordt opnieuw gedragen) én het ook nog eens van een dier gemaakt is, zorgt voor alle ophef. De leren schoenen -en jassen daarentegen zijn er zo langzamerhand ingeroest, niemand kijkt er meer van op.
Ook bij het eten van vlees is het nodig om een dier te slachten, dat weten we allemaal. Maar dit is zo gewoon, dat niemand er meer van opkijkt. Het gebeurt gewoon, niets aan te doen.
Natuurlijk worden de beestjes vreselijk behandeld, en natuurlijk keur ik dat niet goed. Maar voordat je de bontindustrie aanklaagt, moet je wel goed nadenken over die leren handschoenen van je. Of dat mooie suède paar laarzen.

Ik denk dat ik mijn bontkraagje alsnog zal blijven dragen, al weet ik dat het niet goed is. Maar het gekke is, over mijn leren tas voel ik me dan weer niet schuldig. What to do?


Liefs