28 okt 2011

Site Review: Zalando.nl

De komst van webwinkels heeft aardig wat opschudding gebracht over de veiligheid van het online aankopen doen. Vooral in het begin was dit een huge thing, en ik moet zeggen dat ik ook maar wantrouwig was over het online kopen van spullen. Anno 2011 zien wij bijna geen gevaar meer in het online bestellen, maar toch wil ik 'voor de zekerheid' altijd even dubbel checken of een webwinkel wel veilig en betrouwbaar is. Als er veel reclame word gemaakt voor een webshop, kun je wel aannemen dat je met een goede webshop te maken hebt (waarom zouden ze anders al dat geld en moeite stoppen in het maken van spotjes en advertenties?). Ook vraag ik het even na bij een vriendin of kennis, als die toevallig al wat heeft besteld bij een webshop. Gewoon voor de zekerheid, want ik houd van zekerheid.
Vandaag ga ik een review geven over de webshop Zalando, een naam die iedereen vast bekent in de oren zal klinken. Ik zal vandaag ingaan op de kleinste details (en de grote natuurlijk), hieronder vind je mijn ongezouten mening ;)

Laten we beginnen bij het begin: de website. Dat is natuurlijk het eerste wat je ziet, wat ervoor zorgt dat je misschien een paar producten in jouw winkelmandje stopt.
Ik vind de layout erg mooi opgezet. Je ziet duidelijk wat er te koop is, en word doorverwezen naar het soort product als je op de linkjes onder de balk categoriëen klikt. Wat ik enorm goed vind van de layout, is dat je niet helemaal in de war raakt- ondanks dat er zoveel producten te koop zijn. Want dat is zo: je kunt er echt álles vinden op het gebied van fashion. Niet alleen schoenen, nee. Ook tassen, sieraden, laarzen en make-up (van veel onbekende merken die je niet in de drogist en parfumerie kunt krijgen, zeker de moeite waard om even te bekijken!). Zalando heeft een heel uitgebreid assortiment, waarvoor je dus even de tijd moet nemen. Denk daar wel aan, want je wilt geen spijt hebben als je even later toch nog een leuker kledingstuk en/of product vind dat je liever had gewild (en dan spreek ik voor de meiden met een beperkt budget, zoals mij ;).
Ook zijn de prijzen erg gevarieerd, geschikt voor elk budget dus. Je kunt ook de producten filteren, waardoor je bijvoorbeeld alleen producten te zien krijgt die tussen de €0,- en €25 euro liggen. Handig voor als je een cadeautje moet uitzoeken voor iemand, en een origineel product of kledingstuk cadeau wilt doen. Óf natuurlijk -daar ga ik weer- als je een beperkt budget hebt, maar jezelf toch wil verwennen met iets kleins.
(Ik kan je trouwens niet vertellen hoe de maten vallen van de schoenen en kleding, aangezien ik twee beautyspulletjes (een Burt's Bees handcrème en een lipsmacker) heb gekocht. Dit is ook bij elk merk anders, dus ik raad je aan om de maattabel te gebruiken bij het kiezen van de maat.)
Op de site is dus niets op aan te merken, nu gaan we verder naar het bestellen van je producten. Het spreekt eigenlijk voor zich: je dropt je spullen in het mandje en klikt op 'naar de kassa'. Je kunt op veel manieren betalen, kijk hiervoor op de afbeelding hierboven. Mijn voorkeur gaat uit naar PaypPal, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Je moet trouwens wél een account aanmaken, maar dit is in vijf minuutjes gebeurd. Dit kun je als een nadeel zien, maar ik vind het meer een voordeel. Dit omdat je niet elke keer je persoonlijke gegevens moet invullen, als je een bestelling doet bij Zalando (het is verslavend, namelijk). Je hoeft alleen in te loggen en je kunt direct afrekenen.
Dan is het nu tijd om in je luie stoel te wachten op je bestelling, na vier dagen had ik de bestelling in huis. Dat is één dag langer dan de website vermeld ('2-3 werkdagen'), maar dat vind ik persoonlijk geen ramp. 
Natuurlijk vinden we niks ergers als dat je producten helemaal afgetakeld bij je worden bezorgd, door de reis die ze hebben gehad. Gelukkig zit je bij Zalando goed, want alles word heel goed verpakt.
Dit is de doos die bij me werd afgeleverd. Aangezien er helemaal geen glas in mijn bestelling zat, vond ik de sticker best apart. Misschien om ervoor te zorgen dat de producten zéker niet stuk zouden gaan tijdens de rit? Slim!
Je hoeft niet moeilijk te doen met scharen en messen om het ding open te krijgen, je trekt simpelweg de strip van de zijkant los. (ik heb het op deze foto al gedaan, ik kon me niet inhouden -excusez-moi ;)
Dit is wat je ziet als je de de doos opendoet: een Zalando magazine (een leuk extraatje die je gratis krijgt bij elke bestelling), het factuur en héél veel luchtkussentjes.
Je krijgt er ook nog eens een code bij die je kunt gebruiken om 10% te krijgen op je aankopen in de toekomst, erg leuk!
Als je het tijdschrift, het factuur en de eerste laag luchtkussentjes weghaalt, vind je de producten die je bestelt hebt. 
Deze zijn ook weer verpakt in een hersluitbaar zakje.
Vervolgens houd je nog een laag luchtkussentjes over, alles is -zoals ik al zei- dus super verpakt!

Al met al vind ik Zalando een geweldige webshop, met veel keus voor elke portomonee. Wat je trouwens nog moet weten: Het verzenden is ten alle tijden gratis! Je betaalt dus niet meer voor het bezorgen, iets wat mij nog meer heeft overtuigd om in de toekomst nog eens een bestelling te plaatsen bij Zalando. Het contact tussen de klant en webshop is trouwens ook erg goed, je kunt ze zowel telefonisch bereiken (0800-0201138, bereikbaar op werkdagen tussen 9-20 uur en zaterdag tussen 9-18 uur) als een bericht achterlaten onder 'contact'.

Klik hier om naar de webshop te gaan, good luck with shopping!

Liefs,
Emmaly