29 nov 2011

Google Friend Connect wordt verwijderd?! (belangrijk bericht voor de blogspot bloggers onder ons)



Wat ik nu toch weer tegenkwam op het internet! Ik was op zoek naar een oplossing voor de Google Friend Connect (GFC) widget, die het niet helemaal goed meer deed. Hij vertoonde (en vertoond) niet het juiste volgersaantal, en ik was op zoek naar een oplossing. Toen ik ineens hier op stuitte:


Google houdt opnieuw grote schoonmaak en beëindigt een aantal diensten omdat ze de verwachtingen niet kunnen waarmaken of omdat ze in andere diensten kunnen worden geïntegreerd. Het gaat onder andere om Friend Connect.Ook Search Timeline gaat verdwijnen. Met deze feature was het mogelijk om de geschiedenis van zoektermen grafisch weer te geven. Google wijst gebruikers nu door naar de trends-pagina, de periodeafbakening bij de reguliere zoekmachine en Insights for search. Ten slotte bevestigt Google nog een keer het verdwijnen van een aantal diensten waarvan het einde al eerder werd aangekondigd. Hieronder vallen Gears, dat vanaf december stopt voor alle browsers en niet meer aangeboden zal worden, en Wave, dat vanaf 31 januari 2012 read-only wordt en geheel stopt op 30 april 2012. Ook de wiki Knol stopt op die datum. Google is al tijden bezig met snoeien in zijn omvangrijke dienstenportfolio. Het bedrijf wil het aanbod vereenvoudigen en projecten stoppen als ze niet populair genoeg blijken.
Met Google Bookmarks Lists konden gebruikers bookmarks delen met vrienden, maar vanaf 19 december is dit niet meer mogelijk. Gebruikers behouden de bookmarks wel in hun lijsten. Op 1 maart 2012 trekt Google de stekker uit Friend Connect, waarmee websitebeheerders sociale functionaliteit aan hun pagina's konden toevoegen. Google raadt de sitebeheerders aan een Google+-pagina aan te maken en daarnaar te linken. Friend Connect werd in 2008 geïntroduceerd.
Bron 


To the point: Google Friend connect wordt vanaf 1 maart stop gezet. Wat zonde zeg! Ik weet dat heel veel mensen hier gebruik van maken, om andere blogs bij te houden. Zelf gebruik ik bloglovin', maar voor andere mensen is het natuurlijk ontzettend zonde en minder fijn (laten we het netjes houden ;)
Tip aan de lezers van mijn blog (egoïstisch dat ik ben): volg me alvast op Bloglovin'! Zo hoef je ook vanaf maart mijn artikelen niet te missen, omdat je het adres ineens 'kwijt' bent. Máár het is natuurlijk ook erg belangrijk voor andere bloggers/bezoekers van blogspotsites. Zet desnoods even een oproepje op je blog, want mensen met veel volgers zullen ontzettend balen als GFC ineens is verwijderd.

Liefs